מושגים בערבית קלאסית

aravit

אסנאד

שרשרת מסירה .
דברי הנביא מחמד הועברו בע”פ מדור לדור עד לחתימת הקוראן
ע”י הח’ליף השלישי בשנת 651 לספירה .
אמיר אלמואמינין

הח’ליף כלומר המושל נקרא גם אמיר אלמואמנין , לכינוי הזה יש מטרה להעניק למושל לא רק שלטון מדיני , אלא גם שלטון דתי , שהרי הוא שליט של כל המאמינים .

ג’היליה

התקופה שקדמה לפרוץ האסלאם .תקופה תרבותית ענפה מבחינה ספרותית . בתקופה זו הבדווים שחיו בערב הסעודית האמינו באלילים . לכן יש מי שמפרש את השם ג’היליה לבורות .

כשהופיע מחמד הוא הטיף לאמונה באל אחד , אבל יחד עם זאת הוא לא ניתץ כליל את האמונות שרווחו באותה תקופה , כמו למשל האמונה בכעבה . הוא חשב שאם הוא ידבר בשפתם הוא יקרב אותם אל אמונתו , לכן לעתים מחמד נשבע בשמש או בירח .

חדית’

סיפור או אמרה אודות הנביא או מפיו .כל חדית’ בנוי משני חלקים :

1. אסנאד – שרשרת של מוסרים

2. מתן – הטקסט הקוראני

חכמי האסלאם החליטו להעביר ביקורת על ה- “אסנאד” בלבד ,ואילו ב – “מתן” לא העיזו לגעת , שהרי הנביא יכול לומר כל דבר מראש , לקבל כל תנועה ולהביע כל דעה .

ח’ליף

מושל שבא אחרי מחמד , כלומר בא להחליף את מחמד . מחמד נפטר ב – 632 לספירה .
האות “מ” שנכתבת ליד תאריך כל שהוא מציינת את הספירה הנוצרית , ומהווה קיצור של המילה ” מילאד ” כלומר מולד .האות “ה” שנכתבת ליד תאריך כל שהוא מציינת את הספירה המוסלמית , ומהווה קיצור של המילה “הג’רה”, כלומר הגירתו של מחמד ממכה למדינה .

אבו בכר – ממלא מקום של הנביא מחמד שלט מ – 632 – 634

עומר בן אלכ’תאב – נבחר ע”י אבו בכר שלט מ – 634 – 644

עות’מאן בן ע’פאן – נבחר ע”י מועצה ממונה שלט מ – 644 – 656

עלי בן אבו טאלב – נבחר לאחר מאבק . שלט מ – 656 – 661

כעבה

אבן קדושה שחורה הנמצאת במסגד במכה שבערב הסעודית .
מרואה

תכונה שכוללת בתוכה אומץ, גבורה נאמנות, אורך רוח ואצילות נפש .אנשים בודדים ניחנו בתכונה זו .

סונה ושיעה שני זרמים חשובים באסלאם

הסונה

הסונה מסתמכת על החדית’ , כלומר כל נוהג מקובל יש לו אסמכתא מפי הנביא ואו מפי חבריו המספרים אודות מעשיו , אך לא כל חדית’ הפך לסונה .

השיעה

השיעה נוצרה כתוצאה מהיריבות על השלטון , לאחר מות מחמד . עלי בן אבי טאלב הח’ליף הרביעי , בן דודו של הנביא ובעלה של בתו פאטימה ,נאבק על השלטון . הוא סבר שבגלל היותו קרוב משפחה למחמד הוא ראוי לשלוט . עמדה זו היוותה לגורם מרכזי בהיווצרות השיעה ולפילוג באסלאם .
ערצ’ – כבוד האישה

כבוד האישה מתבטא בלבושה , התנהגותה , בדרך התבטאותה , ביחסה למשפחה ובייחוד לבעלה .

צחאבה

חברי הנביא שחיו בתקופתו , נלחמו יחד אתו וספרו על מהלכיו והתנהגותו . המסורת שעברה מפיהם אל הבאים אחריהם נחשבה למסורת המהימנה ביותר .

” צ ” ” צלעמ “

בהתאם למסורת בכל פעם שעולה שמו של מחמד , אם בע”פ ואם בכתב נוהג המאמין המוסלמי לומר ” צ ” או “צלעמ ” שפירושו : יתפלל אלוהים על מחמד וייתן לו שלום . הברכות והקללות בערבית נאמרות בעבר למרות שמשמען הווה עתיד .